Veckoslut, del 1

Torsdagen var tung. Klockan 9.00 var det dags för ett matteprov jag tyvärr var högst otaggad på att skriva. Jag hade pluggat hela veckan, och derivator och variabler flög genom huvudet på mig. Det som dock ställde till det var att provets inenhåll var sådant vi hade lärt oss innan jul, och eftersom jag missade det ursprungliga provtillfället fick jag skriva nu i stället. Nackdelen med att ha pluggat på inför det första provtillfället, innan jul, och sedan lagt det åt sidan under jullovet var att jag, trots att jag återigen hade pluggat på innehållet, hade glömt bort en hel del. Sådant är inte så roligt - när man först lärt sig något, skjutit upp redovisnings-/provtillfälle, och sedan under tiden däremellan mer eller mindre glömt det hela. Och även om jag återigen pluggat kände jag att jag inte alls kunde provet lika bra som jag hade kunnat om jag skrivit det då det egentligen skulle skrivas.

För är det inte så det är med prov? Man intensivpluggar och lär sig något för att senare tenta av det och gå vidare. Det man förhoppningsvis kunnat inför och under ett prov, har man oftast inte lika bra koll på efteråt. Visst, om det gäller ämnen man är intresserad hade man troligtvis kunskapen innan provet och man har den efteråt likväl, men när det kommer till sådant man inte finner roligt är det svårare att hålla kvar den kunskap man tagit in. Och kanske är detta en av betygsystemets nackdelar? Egentligen ska ju skolan förmedla kunskap och inte betyg, men de flesta elever suktar långt mer efter ett MVG än efter att förstå varför 2x + 69/3x=3/5. För att kunna läsa vidare, vilket öppnar upp oändligt många fler möjligheter, och allra helst kunna läsa det universitets-/högskoleprogram man vill måste man ha goda betyg. Detta är en tråkig motsägelse, att betygen värderas högre än den egentliga kunskapen. För vad säger egentligen betygen mer än att personen i fråga lyckats bra på de prov man skrivit? Det är inte givet att en person med högre betyg är "smartare" eller mer fylld av kunskap än vad en motpart med lägre betyg är.

Det jag försöker säga är att det är synd att kunskap och betyg i bland inte kan förenas. En elev läser på det han/hon vet att han/hon måste veta, och så länge man kan skriva rätt svar behöver det inte spela så stor roll om man egentligen kan och förstår det man skriver.

Kommentarer
Postat av: Gnällis

Jadu Axl...vi har mycket att prata om på ph verkar det som...så hur vore det om du dök upp?



=P

2010-01-23 @ 20:54:34
Postat av: Bloggarn himself

Jag revolterar mot den värdelösa tid jag fått!

(Strejken är dock över, jag kommer den här veckan)

2010-01-24 @ 18:07:06
Postat av: Boss

En revolutionär! En anarkist! Jo jag tackar ja...

2010-01-26 @ 13:16:55
Postat av: Bloggarn himself

Haha, jag är Che Guevaras arvtagare!

2010-01-28 @ 12:42:18
Postat av: spansklärarn

Det är ju också så att för att klara det där programmet på högskolan kan det vara bra att ha med sig kunskapen och inte bara betyget. Tro mig, jag vet! (mvg i spanska på gymnasiet, 0p avklarade efter en termin dito på högskolan)

2010-01-29 @ 16:50:53
Postat av: Bloggarn himself

Haha, spansklärarn fuskade sig till mvg i gymnasiet.

... och hade man inte sifferbetyg på din tid?

2010-02-01 @ 08:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0