Temadag, fredag

I bland händer det oväntade, något som man aldrig ens i sina vildaste drömmar hade kunnat föreställa sig. Något som man inte trodde var möjligt, som chockerar och skakar om en grundligt. I fredags var det en sådan dag, en dag då några av mina föreställningar om livet snabbt raserades.

I skolan var det temadag, med inriktning språk, och hela dagen kretsade kring utländska språk och främmande kulturer. Uppsala universitet och Mälardalens högskola var på plats och informerade om sina språkprogram och kurser, och elever med utländsk bakgrund eller erfarenheter från andra länder fick hålla föredrag för oss andra. Och det är här det livssynsomvändande förbluffande hemska kommer in, den känsla jag försökte inleda inlägget med. Det var nämligen så att, och håll i hatten, den språkfrälsta Loggbok missade (jag upprepar: MISSADE) språkdagen! Denna moderna språks-läsande, tyskfanatiska person undgick att medverka i en dag fylld av ingenting annat än just språk. Loggbok rev ner den livstrygghet jag haft, och fick mig att inse att om till och med hon kunde missa en språkdag, så är ingenting här i livet någonsin givet eller säkert.

Men det fanns även ljusglimtar i fredags, som att jag, bloggarn himself, fyllde år. Även detta hade dock sina baksidor, som att Egg Egg det första han gjorde när han såg mig på morgonen beslöt sig för att stämma upp i något som, endast med lite god vilja och några lyckopiller i kroppen, skulle kunna kallas sång.
Och sorgligt nog var detta bara början, för när dagen hade gått ungefär halvvägs och vi hade ätit lunch släpptes nästa överraskning, denna gång med avsändare Spicy. Förra helgen hade han varit i Stockholm, och där tydligen klivit ur sitt vanliga negativa sinnestillstånd för att kläcka en, enligt honom själv, briljant idé. Det var så att han där, i huvudstaden, med ont uppsåt hade köpt en liten födelsedagspresent till mig. Oskyldig som jag var anade jag ingenting när jag med ett barns glädje öppnade den födelsedagspresent han hade överräckt mig. Pappret åkte av, en skolåda syntes och öppnades, och mitt humör sjönk som en sten när jag såg innehållet. Spicy hade, med god kännedom om mitt IFK Göteborgs-hjärta, köpt en svart tröja med gul text på. "AIK SM-GULD 2009" stod det på den.

På några timmar hade mitt livs grundstenar vittrat sönder. Om Loggbok kan missa språkdagar och om födelsedagar endast innehåller besvikelser - då är jag tvungen att omvärdera mina tankar.

Och Spicy, sov med ett öga öppet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0