En genomgång av karaktärerna

I och med min medverkan i tidningen i fredags har bloggen fått ett litet lyft. Helt plötsligt har man blivit bloggkungen med de flesta, och jag har även fått lite synpunkter på hur bloggen sköts. En av dem är från skolans skolchef (en fin titel för rektor) som anser att jag bör förklara lite om alla de figurer jag haft med i bloggen, och då man inte vill göra sig ovän med the boss, kommer här en sådan:

Figurerna i bloggen skulle kunna delas in i kategorierna vänner och lärare. Vännerna är de figurer som förekommer oftast, och i denna grupp ingår främst Spicy, Loggbok, Gaphals, Egg Egg, Lillan, Ordvitsarn och Flasharn. Framöver kommer det säkert även att komma till några, så som exempelvis Hönshjärnan, som i fältet för kommentarer tjatat om att få ett namn.
Dessa karaktärer är de personer som jag umgås med mest i skolan och som jag därför finner värda att tala om i bloggen. De kan sägas representera olika typer av elever på skolan, och jag tycker att jag genom dessa har ett hyfsat bra urval av personer. Vi har den flitige Loggbok, den ständigt omkringvandrande och halvt om halvt studiemotiverade Lillan, den obligatoriske skämtaren Ordvitsarn, med flera med flera. De är med i bloggen dels för att jag tycker det är roligt att skriva om dem, och stundtals förlöjliga dem, och dels för att läsaren (förhoppningsvis) genom dem kan få sig en ungefärlig bild av hur livet på Kunskapsgymnasiet Västerås kan gå till.
Att vännerna sedan betalar mig 200 spänn för att överhuvudtaget få vara med på bloggen, och att de sedan slantar upp ytterligare 50 varje gång jag nämner deras namn, kan ni se som en liten parentes.

Så har vi då den andra kategorin - lärare. I detta fack återfinns de lärare som jag anser att jag hittills hittat bra smeknamn på. När jag efterhand hittat på namn åt fler lärare, och om dessa i mina ögon utmärker sig för att utgöra intressant bloggmaterial, kommer säkert fler nämnas på bloggen. De lärare jag introducerat hittills är: 2.05, herr Varpa samt Pandamannen och möjligtvis någon mer som just nu råkat falla ur minnet (ber om ursäkt om så är fallet).
Syftet med lärarna borde vara tämligen uppenbart då det givetvis inte går att skriva en skolblogg utan att diskutera dem. Lärare är ju trots allt något av det ständigt mest aktuella ämnet som finns bland skolelever, och varje elev har naturligtvis en egen uppfattning om varje lärare. Lärarna blir alltid omtalade och diskuterade, och på en skola är de källan till såväl rent hat som till, snudd på, salig förälskelse. Om detta sedan beror på att de är bra lärare eller att de sätter snälla betyg är dock en helt annan sak.

Jag antar att skolchefen hade rätt när hon påpekade att en genomgång av de olika karaktärerna kan vara bra, inte minst för utomstående som inte går på skolan men som ändå av någon anledning hittat min blogg, och jag hoppas att det här var en godkänd förklaring till bloggens upplägg.
Om det sedan finns övriga frågor angående namnsättningen på figurerna, eller något anat för den delen, är läsare välkomna att fråga i kommenteringsfältet.


För övrigt har Barca fortfarande inte ringt mig efter mina insatser på idrotten. Är det någon som hört om det möjligtvis råkar vara så att telefonnätet ligger nere i Spanien?





Kommentarer
Postat av: Pep Guardiola.

Hej!

Telefonnätet ligger faktiskt nere här i spanien så jag skriver mitt meddelande här i stället. Jag hade en talangscout från mitt FC Barcelona i Hakonhallen fredagen den 27/11 och han har sagt att du gjorde ett fint mål. Men han hade fått upp ögonen för mannen som spelade fram till ditt mål, han sade att det skulle bli sveriges nästa superstjärna så om du kunde meddela han att han har fått ett kontrakt med FC Barcelona vore du väldigt snäll.Ps. Min svenska är inte den bästa eftersom jag använt mig av google translate till detta meddelande.Ds.

MVH: Mr Pep Guardiola.

2009-12-01 @ 20:59:18
Postat av: Bloggarn himself

Hej mr. Guardiola!



Det förhåller sig så att jag är framspelarens agent, likväl som jag är en mycket god målskytt. Min klient har sagt till mig att han alltid, liksom Jesu Navas, lider av en enorm hemlängtan när han är hemifrån och att han därför tyvärr inte kan tacka ja till detta erbjudande. Det var dock mycket frestande, men min klient föredrar att försöka spela upp Tillberga IK i allsvenskan.



Ps. Var din scout den dä rödhåriga killen som satt på en bänk och sa att han hade ahft svinflunsan? Ds.

2009-12-01 @ 21:10:22
Postat av: snygg tjej

lämna inte tillberga.. jag är där och kollar jämt..

längtar tills du nån gång kan sluta med självmålen och dra ett varv naken på plan. då kanske du skulle få fina erbjudanden

2009-12-01 @ 21:28:41
Postat av: Anna

du får nog se till att gnugga geniknölarna lite hårdare...den mest betydelsefulla läraren för dina studier och framgångar har ju inte hedrats med ett namn ännu???



Förresten...hur skulle det funka med en Axel som gör internationell karriär...blir han en shoulder eller axl...?

2009-12-02 @ 07:33:42
Postat av: Boss

Jag känner mig väldigt tillfreds med detta inlägg och ser med spänning fram emot fler om såväl galna/jobbiga/frustrerande lärare som dito elever. Mycket bra tänkt att inte göra dig ovän med mig, det är förmodligen det värsta man kan göra. :-)

2009-12-02 @ 11:07:50
Postat av: Bloggarn himself

Anna: mest betydelsefulle läraren? tillåt mig tvivla. våra ph:n brukar ju inte vara så givande alla fall...

Och om det internationella karriären: om det blir inom fotbollen kan jag ju inte få nåt annat namn än Axelinho!



Boss: haha, tackar. och ja, jag tänkte att det är ju dumt att skapa sig fiender högt upp i näringskedjan!

2009-12-03 @ 18:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0