Hur vi sorterar

I dag var det en väldigt, med betoning på väldigt och väldigt med extra allt till det, lugn dag i skolan. Mitt, bloggkungens, schema såg ut:
08.30-09.00  -  Basgruppssamling

Sen var det slut. Detta, i kombination med att jag inte lagt in några inlägg på ett tag, medför att det inte finns så mycket direkt skolrelaterat att skriva om. I stället kom jag, här vid mitt tangentbord, att tänka på musik och på hur olika smak folk har. Och här kommer en liten indirekt skolkoppling in, för det är bara att se till figurerna här i bloggen för att märka hur varierad smaken är. Ordvitsarn lyssnar på gammelrock, klassisk hårdrock, Egg Egg lyssnar på lite allt möjligt (även om jag hört att den gamla norska gruppen Aqua är favoriter), och så även Gaphals. Lillan och Flasharn lyssnar på r'n'b och tung klubbmusik, medan Loggbok överraskande nog lyssnar på hårdrock och snudd på ingenting annat. Spicy är också ganska varierad, men med en liten dragning åt indiehållet. Hönshjärna är jag lite osäker på, men jag tror att hon liknar Spicy i sin smak.
Själv lyssnar jag mestadels på hårdrock, punk och progg.

En sak, som av en följd av musikresonemanget, slår mig är hur folk manifesterar sina intressen och tankar genom sättet att klä sig. Oftast vill folk uttrycka något med hur de klär sig, somliga mer ytterligt än andra, och när man ser en persons klädstil bildar man sig genast en bild av personen. Ser man någon på stan kategoriserar man genast in personen som punkare, emo, fjortis eller sportig. Detta betyder att man på helt ovidkommande grunder tar ett beslut angående om den personens intressen, och genom detta beslutar om han eller hon är något att ha eller inte. Som en reflex dömer man folk genom att bara se dem korsa gatan. Fördomsfulla är vi allihop, hur befriade från detta vi än önskar vara.

Folk behöver inte klä sig ovanligt, i bemärkelsen icke-mainstream, för att få en stämpel, utan även den majoritet som befinner sig i mellanskiktet angående klädstil och utseende får tilldelat sig en indelning. Det kan vara alltifrån att man bildar sig en uppfattning angående personens yrke, livsstil, lycka eller sociala status. Om det är något som, på gott och ont, skapar grupperingar i samhäller så är det nog just detta - folk delar in sina medmänniskor efter hur man uppfattar dem. Det är nog också därför som det alltid är enklare att bekanta sig med människor som ser ut som en själv, som inte känns svåra och besvärliga att veta av. För hur ofta ser man en kängpunkare umgås med en kostymklädd ekonom?

Detta fenomen är lite synd då det troligtvis inskränker individers förståelse för andra grupper i samhället, och för personer som inte är som dem själva. Det medför att människor som endast rör sig inom sina egna kretsar, och det är nog med råge majoriteten av allt folk som agerar så, rimligtvis bör få ett fattigare och mindre berikande socialt liv. Detta för att man, som av en vana, delar in folk som liknar en själv som "möjliga bekantskaper" medan man ratar de som ser ut att frångå ens normala sociala omgivning.

Och för att återgå till musiken, skivan "The Freewheelin' Bob Dylan" - så bra.


Kommentarer
Postat av: gaphals

red red wine med ub40 spelades ur mina högtalare nyss, muy bien!

2009-12-07 @ 21:03:52
Postat av: John Carew

Kulturell som man är så går: Nena - 99 Luftballons, varmt i mina högtalare! Denna vackra tyska låt är bra mycket bättre än den satta-musik du lyssnar på :)

2009-12-07 @ 21:26:32
Postat av: Bloggarn himself

Herregud Carew, du lyssnar inte på något norskt då? Olsen brothers?



Gaphals goes reggae, "your feet are too big for your shoes".

2009-12-08 @ 16:13:19
Postat av: hönshjärna

daah. aqua är ej norskt, danskt. axel då, du va inget fan av barbie girl.

indie? ja kanske.. men glöm inte lasse :D

& gregaaaaaa

2009-12-08 @ 20:43:52
Postat av: Anonym

eller de va tydligen både och, haha

2009-12-08 @ 20:45:09
Postat av: gnällisen...

jag kan inte sluta fundera på vad herr Varpa lyssnar på....Pandamannen har förresten den mest mystiska musiksmaken jag kan tänka mig...allt för att kunna försvinna i livsfarliga källarlokaler på Berlins bakgator med likasinnade... Rent generellt är musikläget i lärarrummet närmast katastrofalt...det är tydligen lag på att basketspelare ska lyssna på hip hop...eller vad det nu är...hemskt är det allafall... för att inte tala om Chrillen som sitter med jordens största hörlurar och lyssnar på dark funural...behöver jag säga något mer???



Själv lyssnar jag på sofistikerade saker ... såsom Jesus Christ Superstar....och Leonard Cohen...



seriöst....lärare och musik verkar inte gå ihop...

2009-12-09 @ 08:20:19
Postat av: Bloggarn himself

Hönshjärna: Går inte riktiga fans på Lasses konserter?



Gnällis: Nja, det där verkar ju lite underligt. Leonard Cohen är väl hyfsad, men Jesus Christ Superstar?

Dark Funeral går också an, 2.05 däremot får ett IG utan tvekan.



Känns som om du överdriver användningen av "..." förresten, om mitt språkliga hjärta får komma till tals.

herr Varpa... utom fårsång?

Och Pandamannen är ju mystisk i allt han gör.

2009-12-10 @ 11:58:32
Postat av: Anonym

du...jag blir inte bedömd...så jag får skriva hur jag vill...btw. ¨



för övrigt borde du verkligen ge JCS en chans...det är mkt religionskunskap och konspirationsteorier...om nu Jesus kom till oss för att förlåta våra synder...ja, då var ju hela kortsfästelsen redan uppgjord...so way blame Judas?



"you want me to do it...what if I just lie here and ruin your ambition....Christ, you deserve it!" Judas till Jesus...du skulle gilla...

/// jordens fåntratt...

2009-12-11 @ 10:29:30
Postat av: Päts med stort P

The fray

2009-12-14 @ 22:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0